מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

מחלות של דרכי הנשימה

אסף שחר תמונה

מחלות מסוג זה מאופיינות בדרך כלל בתחושה של קוצר נשימה בעיקר בעת מאמץ גופני.

ישנם 2 סוגים עיקריים:

1.דלקת כרונית של הסימפונות (COPD ) – מחלת ריאה כרונית הגורמת להפחתה קבועה בזרימת האוויר בריאות. הגורם העיקרי הוא עישון!. מאובחנת אצל מי שסובל משיעול 3 חודשים המשך כל שנה , לפחות למשך שנתיים רצופות. הדלקת אופיינית יותר בקרב הגיל  המבוגר. מהווה כגורם המוות ה-6 בארה"ב ובישראל. ההפרעה העיקרית היא בזרימת האוויר מהריאות החוצה.

2.אסתמה- מלה המאופיינת בכך שהחסימה בדרכי הנשימה להוצאת האוויר מהריאה היא תקינה ותפקודי הנשימה עשויים להיות תקינים בזמן שבין ההתקפים. אצל 80% מהילדים והן מהמבוגרים האסתמטים, מאמץ גופני עשוי להוות כטריגר להתקף קל עד חריף ולהיצרות של דרכי הנשימה. למרות כי פעילות גופנית סדירה אינה מסכנת כלל את החולים , להיפך  היא עשויה לעזור ולהועיל בהפחתת ההתקפים ובחומרתם. תגובה אסתמטית למאמץ מתבטאת בהתכווצות הסימפונות , הרגשת קוצר נשימה, שיעול , הרגשת אי נוחות בחזה ואף צפצופים. עוצמת ההתקף תלויה במספר גורמים: סוג המאמץ , עצימות המאמץ ותנאי האקלים בעת המאמץ וכן מצבו הבריאותי הכללי של המטופל והתרופות אותן הוא נוטל. חשוב  לקחת בחשבון כי לאחר התקף עקב מאמץ ניתן לבצע אימון גופני ללא חשש מהתקף נוסף.

כושר גופני אצל חולים במחלות דרכי הנשימה

הקושי הנשימתי ותחושת הבהלה והפחד מרתיעים את החולה מלבצע פעילות גופנית. חשש זה עשוי למנוע מן החולה מלבצע פעילות גופנית. להימנעות  מביצוע פעילות גופנית ישנה תרומה משמעותית לירידה בתפקוד מערכת הלב וכלי הדם וביכול ניצול החמצן ע"י שרירים אצל חולים בדרכי הנשימה.

מסקנה מס' 1: ירידה בכושר הגופני- האירובי , בכושר השרירי תגרום להצטברות של חומצות חלב גם בפעילות גופנית בעצימות נמוכה  ( ירידה בסף האנאירובי), ירידה ברמת האוורור הריאתי ולכן לקושי נשימתי אפילו במאמצים קלים.

מסקנה מס' 2:העדר פעילות גופנית סדירה תהווה זרז להתפתחות של בעיות בריאותיות נלוות שמקורן כתוצאה מאורח חיים לא פעיל.

חשיבות האימון הגופני לחולים במחלות דרכי הנשימה

שיפור ביעילות האוורור  הריאתי , שיפור ביכולת ניצול החמצן ע"י השרירים, שיפור בתפקוד מערכת הלב וכלי הדם, הפחתה של התגובה הדלקתית בדרכי הנשימה, שיפור בדימוי העצמי ובביטחון העצמי.

הנחיות לביצוע תכנית אימונים לחולים בדרכי הנשימה

חיזוק שרירי הנשימה ישפר את חוזק וסבולת השרירים, יפחית את תחושת קוצר הנשימה ויגביר את הסבולת למאמץ.

חולי אסתמה חייבים לבצע חימום הדרגתי של מספר דקות לפני ביצוע הפעילות / התחרות .

מומלץ להשתמש במשאף להרחבת דרגי הנשימה כ-15 דקות לפני תחילת המאמץ.

שעות האימון המומלצות הן שעות הבוקר המאוחרות או אחר הצהריים. ( נמצא כי בשעות הבוקר המוקדמות הסיכוי לקושי נשימתי גדול יותר).

כדאי להימנע מתנאי קור ויובש ,לחות, אובך   ואבק , ניתן להשתמש בכיסוי לאזור האף  והפה על מנת לייצר מסנן לאוויר ותווך חם אשר בו יעבור אוויר לריאות בצורה יעילה יותר.

המלצות אימון כנגד התנגדות/ כוח: אימון ככלל האוכלוסייה בהתאם לרמת הכושר הגופני האישי. מדד סובייקטיבי. כדאי להתקדם בצורה הדרגתית בהתאם לרמת המתאמן.

המלצות לאימון אירובי-סבולת לב-ריאה: הליכה, ריצה קלה ואופניי ואף שחייה. בעצימות בהתאם לתחושת קוצר נשימה . ( מומלץ לעבוד עפ"י סולם קוצר נשימה שבו נראה למתאמן 0=ללא ועד 10=חמור מאוד ) במשך 30-60 דקות כ-3 עד 5 יחידות אימון בשבוע.

 

 

 

 

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים