מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

מהיסודי לחטיבה

המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה מהווה עבור ילדים רבים אתגר אמיתי; דנית דברה בריאיון על השינויים, הקשיים, האתגרים וכמובן על הדרכים שנסייע לילדים שלנו במעבר

מאת ברק גולן 

"המעבר מבית ספר יסודי, שהוא לרוב קטן ואינטימי בו צמחו הילדים מהגן, גדלו והתפתחו יחד והפכו לבוגרי בית הספר, לתלמידי כיתות ו' אליהם נושאים הקטנים את עיניהם בהערצה, לחטיבה – מביא איתו אתגרים רבים", כך קובעת דנית דברה, מנכ"לית עמותת שניר, הפועלת לקידום מתן שוויון הזדמנויות בחינוך ובתרבות. בריאיון לעיתון השבוע בנתניה מרחיבה דנית דברה על הקשיים, על האתגרים וגם מספקת שורה של טיפים להורים כיצד להקל על הילדים את המעבר.

מדוע המעבר, בין כיתה ו' לכיתה ז', מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, נחשב לקשה לכל-כך הרבה ילדים?

"על פי רוב חטיבות הביניים הן גדולות. ברגע אחד הופכים בוגרי היסודי, שהיו מושא להערצה בקרב תלמידי בית הספר היסודי, לצעירים של בית הספר החדש. בהפסקות הם מוקפים בבני נוער שאינם מכירים, גבוהים ומתוחכמים מהם בהרבה ויכולים להיתפס, לעיתים, מאיימים. בנוסף, הדרישות הלימודיות עולות. יום הלימודים ארוך יותר, קצב המבחנים גובר והם נחשפים למקצועות חדשים וקשים, אותם לא הכירו".

כיצד אתם, בעמותת שניר, מסייעים לתלמידים במעבר?

"עמותת שניר מפעילה תכנית חינוכית הוליסטית "הכוכבים של שניר" בקרב בני נוער משכבות סוציו אקונומיות נמוכות. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ז' ומעלה. בחרנו בעמותה לעבוד דווקא עם כיתות ז' בכדי לתמוך בהם בתקופה המעבר המאתגרת מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, כדי לחזק אותם ולתת להם כלים שיגבירו את תחושת המסוגלות והערך העצמי שלהם, בתקופה כל כך חשובה בחיים, שלה השפעה והשלכות על יתרת חיינו הבוגרים".

מה יכול הורה לעשות כדי לסייע לבנו או בתו בהליך ההתאקלמות בחטיבת הביניים?

"ראשית, שינוי גישה והבנה שהמעבר לבית ספר חדש הוא גם הזדמנות של צמיחה עבור התלמידים והתלמידות. איך נעזור להם להפוך את המעבר המאתגר להזדמנות פז לצמיחה והתפתחות, לעיתים אפילו לדף חדש עבורם? אני מציעה חמישה צעדים.

קחו את ילדיכם לביקור בבית הספר החדש, תסתובבו איתם יחד בשטח בית הספר, במגרש ובשטחים הפנימיים. תציצו לכיתות, מצאו יחד את חדר המורים, הקפיטריה, השירותים, עודדו אותם לשחק בחופש דווקא בבית הספר החדש. הכרות עם הסביבה הפיסית מחזקת את תחושת השייכות והופכת מקום זר למוכר.

אם לילדכם יש מקצועות בהם ההישגים שלהם חלשים יותר, עזרו להם להתקדם בחופשת הקיץ ובחודשים הראשונים של השנה. כך הם ירגישו בטוחים יותר ויתחילו את המסע החדש בתחושת מסוגלות גבוהה יותר. נצלו את חודש החגים, בו ימי הלימודים דלילים בכדי להתקדם ולהתחזק במקצועות אלו".

איזה עוד הצעות וצעדים יכולים לסייע לילדים שלנו?

"עודדו אותם להכיר ילדים חדשים שעוברים לאותו בית ספר, או ילדים שהיו איתם בכיתה ו'. שקפו להם שכמו שהם חוששים, כך גם ילדים אחרים חוששים וישמחו, כמוהם, להכיר ולהרחיב את מעגל החברים שלהם. דברו על חששות. תאום ציפיות הוא כלי מצוין לשחרור מהלחץ. אל תתעלמו מהפיל. להיפך, תתיידדו אתו. שאלו אותם מה יעזור להם, מה יהפוך את המעבר לקל יותר עבורם. גם אם לא תוכלו לספק עבורם את כל הפתרונות, עצם השיח הפתוח והמאפשר על הנושא, משחרר ומקל. עודדו אותם. עידוד הוא כלי חינוכי מהמעלה הראשונה. עידוד הוא שיקוף של החוזקות היכולות וההצלחות, של הרגל החזקה של ילדיכם. "אתה תלמיד מצוין" "תראה איך הצלחת יפה בלימודים ביסודי" "אתה חבר טוב וכולם אוהבים אותך ושמחים להיות בחברתך" העידוד מאפשר לילדים וגם לנו המבוגרים להישען על החוזקות שלנו כשאנחנו צולחים את האתגר. הכי חשוב לטעמי, פשוט היו שם בשבילם. עצם הנוכחות ההורית שלנו, ההקשבה, שיקוף החוזקות והעידוד, תיתן להם את ההרגשה שהם מסוגלים, שאנחנו, ההורים, מאמינים בהם".

תמונה ראשית: צילום עומר ארמוני

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *