הכינה נחמה קפצה לביקור

7 0

החזרה לגני הילדים ולבתי הספר החזירה גם את אחת התופעות המגרדות יותר: הכינים. על מיתוסים, עובדות, דרכי טיפול ובעיקר דרכי מניעה

מאת ברק גולן

החום הגדול כמעט מאחורינו והילדים חזרו ממש בתחילת השבוע למסגרות החינוכיות. לא רק הילדים חזרו לפעילות, אלא גם הכינים, שבעצם מעולם לא עזבו…

קצת עובדות יבשות: מסקר שערך המותג נובוקיד – המכשיר הראשון מסוגו בעולם להסרת ומניעת כינים וביצי כינים, עולה כי כ-86% מהילדים בגילאי 4-14 נדבקים בגן או בבית הספר, כ-7% נדבקים אחת לשבוע ו-28% נדבקים אחת לחודשיים.

בניגוד למה שרבים טועים לחשוב, מהסקר  עולה כי בימי החורף כל ילד חמישי בישראל סובל לפחות פעם אחת מהידבקות כינים, בעונה הקרה (אם בשלב זה מתחיל לגרד לכם הראש, סתם לידע, זה פסיכולוגי בלבד).

מיתוס: כינים רק בקיץ

קיים מיתוס האומר, כי הידבקות בכינים נפוצה רק בימי הקיץ. אז זהו שלא… כינים יש גם  בסתיו ובחורף והן נפוצות בכל סוג אקלים. יתכן שהסיבה לטעות הנפוצה היא משום שהשילוב של הכינמת יחד עם החום הכבד והזיעה, יוצר גרד מוגבר מהרגיל. מעבר לכך, לטענה הזו לא קיים בסיס מדעי. נכון, הכינים אוהבות חום וזיעה, אך אפילו החורף אינו מונע מהן לפתח מושבה על הראש.

מיתוס: כינים רק לילדים

בנוסף יש המאמינים כי כינים קיימות רק אצל ילדים. גם זה ממש לא נכון. כינים קיימות בכל גיל, כל זמן שהשיער מספיק ארוך בשביל שהכינה תוכל לטפס ולהיתפס. ילדים סובלים יותר מהכינים, מכיוון שהם נמצאים בקרבה פיזית לילדים אחרים לאורך מרבית שעות היממה ומשחקים זה עם זה באופן שמערב מגע של ראש בראש. חשוב לזכור כי לכינים קל יותר לעבור מראש לראש כאשר השיער הינו ארוך ופזור והן יכולות לטייל עליו ביתר קלות.

מיתוס: כינים עפות

החזרה למסגרות החינוכיות וחילופי מזג האוויר הינם הזדמנות טובה לבדיקת מיתוסים נוספים בנוגע לכינים ודרך הטיפול בהם: כינים אינן יכולות לעוף ולקפוץ או לשחות לעבר הראש – הכינים עוברות מראש לראש בהליכה מהירה ורק מגע בין שני ראשים מאפשר הדבקה בכינים. זו ההזדמנות גם לנפץ את המיתוס האומר כי ניתן להידבק מכינים גם מבעלי-חיים: כיני ראש ניזונות מדמם של בני אדם בלבד והן לא מסוגלות לחיות על בעלי-חיים.

מיתוס: צבע שיער מרחיק

מיתוסים נוספים כבר נשמעו לגבי כינים בהם ויטמין 12B או אכילת שום הורגים את הכינים, וצבע לשיער או סוג דם מרחיקים אותן. מיתוסים אלה מעולם לא הוכחו וכל שנותר הוא לחפש פתרון יעיל וקל ככל האפשר לתופעה.

לדברי רופאת העור, ד"ר להבית אקרמן, "מסקרים ומחקרים שנערכו בישראל, אנו רואים כי הורים רבים אשר ילדיהם סובלים מכינים, מחכים לחורף בכיליון עיניים משום שנדמה להם שאז ילדיהם יפסיקו לסבול ממכת הכינים. הכינים נפוצות בכל עונות השנה ועל כן, כדאי ומומלץ להמשיך במשך כל השנה לטפל במניעת התפתחות מושבת כינים וביצים. לכינים קצב התרבות מהיר ביותר, גם בחורף. הן מטילות כ-10 ביצים מידי יום, הבוקעות בתוך 10 ימים. במידה ונתגלו כינים או ביצי כינים על הראש, מומלץ לבצע טיפול מידי להשמדתן ולא להשתהות".

איך נלחמים בכינים והאם ישנו טיפול מניעתי?

לדברי מומחי נובוקיד, התשובה היא חיובית. "בסתיו ובחורף מבלים יותר שעות בבית. לכן, ניתן לשלב את הטיפול המניעתי עם נובוקיד, תוך כדי משחק משפחתי בבית או הכנת שיעורים, צפייה בטלוויזיה או פעילות משפחתית – חברתית רגועה ומתונה אחרת. מאחר והוא טיפול יבש לחלוטין שנערך על שיער יבש. חייבים להמשיך בטיפול שבועי קבוע, גם בחורף, וזאת בכדי לשבור את מעגל חיי הכינים ומניעת התפתחותה של מושבה נוספת על הראש".

איך נמנעים מהדבקה של כינים?

"אחת ההמלצות החשובות ביותר, דווקא בחורף, היא שלא כדאי להחליף כובעים ומומלץ שכל ילד יחבוש את הכובע שלו וישתמש במברשת שיער נפרדת. כיוון שהדבקה נגרמת על-ידי קרבת ראש לראש, חשוב לבדוק לא רק את הראש שנמצא נגוע בכינים, אלא גם את שאר בני הבית – גם את אלה המאמינים שכינים לא נמשכות לסוג דם מסוים או כאלה המאמינות שכינים לא חיות על שיער צבוע. מה שקובע, הוא אורך השיער. ברגע שנמצא אצל אחד מבני הבית כינים, במקביל לטיפול ההסרה, מומלץ לכבס ולנקות כלי מיטה, מגבות ומברשות שיער כדי למנוע הדבקה חוזרת".

צילום באדיבות נובוקיד

Related Post

הלימודים מתחדשים

Posted by - 6 במאי 2020 0
לפי הנחיות משרד הבריאות מערכת החינוך חוזרת בהדרגה ללימודים. השבוע חזרו ללמוד כיתות א עד ג וכיתות י"א – י"ב.…

למידה משותפת

Posted by - 28 בנובמבר 2018 0
במסגרת שיתוף הפעולה מגיעים נציגי המכון לפעילות מדעית- טכנולוגית עם תלמידי שכבה ז'. הפעילות, כך נמסר לעיתון השבוע בנתניה, כוללת…

התיכונים המצטיינים מנתניה

Posted by - 22 באוגוסט 2018 0
 שישה בתי ספר תיכונים מנתניה-  אורט גוטמן, אורט יד לבוביץ', טשרניחובסקי, עגנון, אמ"ית בר אילן וכן תיכון בית רבקה –…

משבר האקלים

Posted by - 15 במרץ 2023 0
עיריית נתניה נמצאת בתנופה עשייה בהתמודדות עם משבר האקלים הפוקד אותנו.ב251 גני עירוניים בהם מתקיימת הזנה, הותקנו מדיחי כלים במטרה…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות