מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

החופש שלהם – האחריות שלכם: שומרים על בריאות הילדים בקיץ

שם הכותב: ברק גולן רויטל אדמוני שם צלם-אביבית אייזקסון

התייבשות, צלקות ממדוזות והתדרדרות לבריונות בגלל חוסר מעש הן רק חלק מהסכנות שטמונות לילדים בחופש הגדול. הסכנה שרבים אינם מודעים אליה, וזה גם חלק מהבעיה, היא השמנת יתר בקרב ילדים.

כשנשברת השגרה, אין זמנים קבועים לארוחות, השעמום גורם לנשנושים להיראות מפתים מתמיד ואין הכרח לבצע פעילות גופנית, הילדים עולים במשקל במהירות רבה מאוד. היערכות נכונה של ההורים לקראת הקיץ יכולה לא רק למנוע את זה, אלא גם לשפר את בריאות הילדים. רויטל אדמוני, מחברת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא", בעבור משרד החינוך, מסבירה על הדרכים הנכונות לשמור על תזונה שפויה גם בחופשה.

למרות שכולנו חולמים על חופש ארוך ומרגיע, לשגרה יש כמה יתרונות חשובים – בעיקר לילדים, והפסקה ארוכה מדי ממנה עלולה לפגוע בבריאות. אף על פי שיש לא מעט קולות שטוענים שבתי הספר גורמים להשמנה בקרב ילדים, מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים אחרת, ומדגישים כי ילדים נוטים לעלות במשקל בקלות רבה יותר במהלך חופשה ארוכה, ואף להגיע לעודף משקל.

כשנגמרים הלימודים, לילדים כבר אין שעות שינה קבועות, זמנים מוגדרים לארוחות, משהו שימנע מהם לנשנש פה ושם מתוך שעמום, ובנוסף לכל – אין הכרח לבצע פעילות גופנית. לכן, הבחירות וההתאמות שאתם תעשו במטבח (ובמזווה) לקראת הקיץ, יהיו קריטיות לבריאות ילדיכם.

שומרים על השגרה


  1. הקפידו על כך שהילדים יאכלו ארוחת בוקר: מעטים הילדים שמשמרים את שעות השינה הקבועות גם במהלך החופש הגדול. כשהולכים לישון מאוחר ומתעוררים מאוחר, קל מאוד לדלג על ארוחת הבוקר – ו"למשוך" עד ארוחת הצהריים, לרוב על ידי ממתק כזה או אחר. כדי להימנע מכך, הקפידו עם ילדיכם על שעת הקמה קבועה, והכינו להם ארוחת בוקר מזינה עם דגנים מלאים ופירות.
  1. דאגו לצידה בריאה לדרך: גם על ארוחת העשר שהם היו רגילים לאכול מדי יום בבית הספר אפשר לא לוותר, ולארוז להם כריך בריא, פירות וירקות כשהם הולכים לקייטנה, לים, לבריכה או פשוט להיפגש עם חברים. כך יקטן, אם לא הפיתוי, אז לפחות הצורך שלהם לקנות חטיפים או ממתקים כשהם מחוץ לבית.

נשנושים – להתמודד עם האויב
ההרגל המגונה של לנשנש מתוך שעמום קיים בכל גיל, אבל בניגוד אלינו, הילדים לא תמיד מבינים את הנזק שעוד עוגייה ועוד חטיף יעשו. כשמדובר בחודשיים פנויים לחלוטין, שטומנים בתוכם הרבה רגעי שעמום פוטנציאליים, ההרגל הזה הופך לאויב של ממש.

3. הצטיידו בנשנושים בריאים: לנסות לשכנע את הילדים לא לאכול בין הארוחות זה קרב אבוד שתוצאותיו ידועות מראש, ולכן עדיף לדאוג בעצמנו לכמה אלטרנטיבות בריאות וטעימות.

הרשת מלאה במתכונים לנשנושים בריאים לילדים – ממטבלים לירקות, דרך עוגיות בריאות ועד גלידות וארטיקים ביתיים מפירות העונה. ואמנם אלו דורשים מעט יותר זמן והשקעה, אך לעומת חבריהם הקנויים – כאן אנחנו יכולים לפקח על כמויות הסוכר, המלח והשומן, ולהשתמש ברכיבים מזינים הרבה יותר.

  1. הקפידו על שתייה – גם המתוקה: גם לשתייה ממותקת יש אלטרנטיבות בריאות יותר ומתוקות לא פחות. משקה מומלץ במיוחד הוא לימונדה סחוטה מלימונים טריים שעשירים בויטמין סי, מגנזיום וזרחן. גם מיצים ושייקים מפירות אחרים, כמו אבטיח, בננה ומנגו ירוו את הצמא (גם למתוק), יקררו את הגוף ויספקו לילדים הרבה ויטמינים חיוניים.

זמן איכות בריא

  1. שתפו את הילדים: נצלו חלק מהזמן הפנוי של ילדיכם כדי לגרום להם להיות יותר מעורבים בקשר למה שנכנס להם לצלחת: שתלו ביחד צמחי תבלין וירק בגינה, קחו אותם לשוק או לירקן כדי שיבחרו בעצמם את הפירות והירקות, והכינו ביחד את ארוחת הערב.

מחקרים מראים שילדים שלמדו איך לגדל או להכין את האוכל שלהם, אוכלים הרבה יותר פירות וירקות, כך שלא רק תרוויחו זמן איכות נטול מסכים עם הילדים, אלא גם תלמדו אותם כישורים חשובים לכל החיים ותגרמו להם להיות בריאים יותר.

 

צלם-אביבית  אייזקסון

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים


Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /home/awapp/public_html/wp-includes/functions.php on line 3363