החופש לגדול (ולהשמין…)

4 0

אז מה עושים כדי להקטין הסיכון להשמנה? כל התשובות בכתבה.

החופש הגדול הוא כיף גדול לילדים וקצת פחות כיף להורים, שצריכים לדאוג להם לפעילויות לימי הקיץ החמים וגם לשמור עליהם מפני סכנות להן הם חשופים מחוץ לכותלי בית הספר. אחת הסכנות לילדים בתקופה זו היא סכנת העלייה במשקל. מחקר חדש של מומחים מאוניברסיטת מינסוטה, ארה"ב, שפורסם החודש, מוכיח שילדים עולים במשקל באופן משמעותי בזמן שהם לא נמצאים במסגרת בית הספר.

המומחים אשר עקבו במשך שש שנים אחרי התנהגותם של 218 ילדים, בין גילאי 8 עד 12, מהם כ-50% בנות, מוכיחים שמספר הילדים שלא מצליחים להתמודד כאשר זה מגיע לתזונה בריאה בחופשת הקיץ, הוא גדול משמעותית. בנוסף לכך, להרגלי התזונה שעיצבו ההורים, יש השפעה מרכזית על משקל ילדיהם וסיכוי הילדים להשמנה במהלך חופשת הקיץ.

"כשנגמרים הלימודים, לילדים כבר אין שעות שינה קבועות, זמנים מוגדרים לארוחות, משהו שימנע מהם לנשנש פה ושם מתוך שעמום, ובנוסף לכל – אין הכרח לבצע פעילות גופנית. לכן, הבחירות וההתאמות שייעשו במטבח לקראת הקיץ, יהיו קריטיות לבריאות ילדיכם", מסבירה רויטל אדמוני, מחברת תכנית הלימודים "אוכלים בריא- דרך החושים", בעבור משרד החינוך.

ישראל נמצאת בראש דירוג השמנת יתר בקרב ילדים באירופה ובמקום השני בעולם עם 12.6% מהילדים המוגדרים כסובלים מהתופעה ו-28.8 אחוזים הסובלים מעודף משקל. תקופת החופש הגדול עם חוסר המעש, היעדר הרגלי שגרה וחוסר בביצוע פעילות גופנית עלולה לגרום לילדים לחזור לבית הספר עם מספר קילוגרמים עודפים.

מה ניתן לעשות כדי שהילדים לא ישמינו?

"שמירה על שגרה גם בחופש. בתקופת החופש הילדים לרוב הולכים לישון מאוחר יותר, קמים מאוחר בהרבה מהרגיל, מדלגים על ארוחת הבוקר הקבועה ומתחילים את היום עם ארוחת צהריים. "כדי להימנע מכך, הקפידו עם ילדיכם על שעת השכמה קבועה, ודאגו לארוחת בוקר מזינה עם דגנים מלאים ופירות. אמנם הילדים לא הולכים לבית הספר, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לצייד אותם בארוחת עשר בריאה שתשמור על הרגלי האכילה שלהם ותאפשר לכם לשלוט באיכות המזון שהם מכניסים לפיהם. ארזו להם כריך בריא, פירות וירקות. כשהם הולכים לקייטנה, לים, לבריכה או פשוט להיפגש עם חברים".

 חופש גדול מצביע גם על עלייה במכירת נשנושים למיניהם. איך עוצרים את זה?

"רגעי שעמום פוטנציאליים המנוצלים לאכילת עוד חטיף או ממתק מזיק. מאחר שכמעט בלתי אפשרי לגרום לילדים לוותר לחלוטין על חטיף בין הארוחות, עדיף לדאוג בעצמנו לכמה אלטרנטיבות בריאות וטעימות. אם נכין את הנשנושים האלה בעצמנו, גם נוכל לפקח על כמויות הסוכר, המלח והשומן, ולהשתמש ברכיבים מזינים הרבה יותר. בכלל, הדרך הטובה ביותר לגרום לילדים להבין מה הם מכניסים לגוף שלהם, היא באמצעות בישול משותף איתם – כך ילמדו חשיבות ירקות ועוד. מחקרים הוכיחו, שילדים שלמדו איך לגדל ולבשל ירקות, אוכלים יותר ירקות".

צילום אביבית אייזקסון

Related Post

מלגת פרח- כולם יוצאים נשכרים

Posted by - 29 באוקטובר 2018 0
אלון גלרון, מנכ"ל פרח מציין כי " פרח היא תכנית לאומית להשפעה חברתית שבאמצעותה מממש המל“ג את חזונו ומעודד את…

"ניצנים בחופשות"

Posted by - 7 בנובמבר 2018 0
מאות תלמידים כבר נרשמו לתוכנית "ניצנים בחופשות", קייטנות משרד החינוך לחופשת החנוכה שיופעלו למשך 5 ימים רצופים החל משעה 8:00-13:00 .…

חינוך אחר

Posted by - 18 בדצמבר 2019 0
בקמפוס נורדאו למצוינות מדעית טכנולוגית, מאמינים שחלק מהעצמת התלמידים באה לידי ביטוי כשילדים מלמדים ילדים

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות