מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

שלום כיתה א'

העיר נתניה פותחת את שנת הלימודים תש"פ עם שיא חדש: 417 גני ילדים, 55 בתי ספר יסודיים וכן 28 בתי ספר על-יסודיים. כל הפרטים, כל החידושים, כל השיפוצים וגם כמה עולים לכיתה א'

מאת ברק גולן ויאיר אברהם

העיר נתניה פותחת את שנת הלימודים תש"פ עם 417 גני ילדים, 55 בתי ספר יסודיים ו – 28 בתי ספר על יסודיים ותקיף 47,157 תלמידים – מתוכם 11,152 ילדי גנים,  21,543 תלמידים ביסודיים וכן 14,462 תלמידים בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. גידול גם במספר הילדים העולים לכיתה א': בשנת הלימודים הנוכחית יחלו את הלימודים בכיתה א' כ-3,337 תלמידים ותלמידות. גם השנה נמשכת מגמת הצמיחה לצד מגמת השיפור המתמיד בכל המדדים והפרמטרים אותם מודד משרד החינוך. את מינהל החינוך בנתניה מנהלת ראש המינהל טובה דולב.

תתחדשו

תלמידי בתי הספר אביחי, בית מרגלית, בית יעקב (יסודי) קרליבך וקמפוס דורה לאמנויות יפתחו את שנת הלימודים במבנים חדשים, בהם הסתיים תהליך הבינוי, ובתוך כך ייהנו מסביבה לימודית עדכנית ומתקדמת.

בנוסף, כך נמסר, הוקמו השנה  שלוש כיתות גן ברחוב התנועה הציונית, שש כיתות גן ברח' רד"ק, אולם ספורט בבית הספר דוידי וכן שני מעונות יום חדשים – האחד ברחוב הברבור והאחר, ברחוב חטיבת גבעתי. בהקמה: שלוש כיתות גן ברחוב דולב שבשכונת האגמים. עוד בוצעו תכניות הנגשה כלליות והנגשה פרטית במוסדות חינוך רבים – זאת כחלק מתפיסה עירונית כוללת להגשת מבנים.

שיפוצי הקיץ כללו השנה עבודות הכנה, תחזוקה ובטיחות בכלל מוסדות החינוך העירוניים. כמו כן בוצעו עבודות הצללה בכ- 20 בתי ספר ועבודות שדרוג ושיפור בבתי הספר: אורות רש"י, אורגד, רזיאל, רימלט, מורשת זבולון, איתמר, דרכי אבות, עוזיאל, תחכמוני, יבנה ובנות צופיה וכן שיפוצי עומק בגני הילדים בשדרות ניצה, ברחוב שמואל דיין ובשכונת נורדאו.

בנוסף, שודרגה הרחבה והכניסה בישיבת בני עקיבא, הושמש מבנה בתיכון שרת שיהפוך למרכז למידה לשיעורים פרטניים, וכן בוצעו  התאמות במבנה בית הספר בית רבקה. עבודות נרחבות בוצעו גם בבית הספר ש"י עגנון.

ההורים לומדים: במהלך השנה ייערכו הרצאות להורי הגנים על ידי פסיכולוגים מהשירות הפסיכולוגי בנושאים התפתחותיים חשובים כמו גמילה, מעברים, גבולות ועוד

הגיל הרך

תחת הכותרת "סיוע ללמידה משמעותית ומעצימה" יעניק השנה האגף לגיל הרך מענה ל-11,152 ילדים וילדות שילמדו ב-417 גני ילדים. האגף אחראי פדגוגית על מערך של מאות גנים ממלכתיים וממלכתיים דתיים לילדים בגילאי שלוש עד חמש.

בנתניה פועלים ארבעה מרכזי העשרה באומנויות לגיל הרך שהם מוסדות חינוך מיוחדים וייחודיים גם ברמה הארצית: מרכז העשרה ע"ש שרה פדרמן (קריית נורדאו) בית אירן ומרכז נתנאל (נאות שקד) וכן החצר המוסיקלית שהוקמה במרכז פסג"ה. 

במהלך השנה כ – 2000 ילדים מ – 20 גני חובה מרחבי העיר מגיעים למרכזים, למפגשי העשרה בתחומי הדעת: אומנות, מוסיקה, תיאטרון וקולנוע. אחת לשנה מתקיימת תערוכה של אמנים נבחרים המשאילים למרכזי העשרה את יצירותיהם המקוריות, כאשר ההורים מוזמנים לתערוכה, יחד עם ילדיהם.

לחצר המוסיקלית מגיעים מידי שנה למעלה מ- 20 גנים. הילדים מתנסים בהפקת צלילים במתקנים הממוחזרים המוצבים בחצר, בונים בעצמם כלי נגינה מחומרים אלה ופועלים בחצר, בשיר, דקלום ונגינה.

כ – 20 גני ילדים יקחו חלק בתכנית ייחודית, בה ילמדו הילדים פיוטים שונים, תוך שימת דגש על הערכים התרבותיים והחברתיים העומדים מאחורי הפיוט ובתוך כך – יפתחו את עולמם המוסיקלי.

ילדי הגנים יבקרו במוזיאון נתניה ובבית הבאר, ילמדו את ההיסטוריה והמורשת של העיר ויחזקו את תחושת השייכות שלהם. הילדים ילמדו על תולדות העיר בדרך חווייתית וייחשפו למוצגים אותנטיים הקשורים לייסודה של נתניה. 

ילדי הגיל הרך ישתתפו בתכנית של העשרה שפתית המתקיימת בספריות העירוניות ומשלבת אומנות פלסטית והמחזה. במקביל תופעל במסגרת "הדרך החדשה" – תכנית ייעודית להעשרה שפתית בקרב יוצאי הקהילה האתיופית.

בכל גני הילדים תפעל "ספריית פיג'מה", שנועדה להנחיל לילדים אהבה לקריאה ולספרים ולעודד דיון בערכים ובמורשת יהודית-ישראלית. הספרים כוללים הצעות לפעילויות משותפות של הילדים עם הוריהם, כאשר במשך שנת הלימודים מקבלים הילדים שמונה ספרים במתנה.

בקרב ילדי הגנים יופעלו גם השנה תכניות שמשלבות אמצעים טכנולוגיים ותוכנות כדוגמת 'גוגלה' (כלי חקר טכנולוגיים בגיל הרך) פאדגורו – למידה באמצעות אייפדים ושולחנות מחשב חכמים שישולבו במספר מקבצי גנים.

מאות מילדי הגנים יבקרו בפלנתניה- מרכז חלל, מדע ותרבות וילמדו במסגרת תכנית ייחודית שפותחה לגיל הרך על כדור הארץ ועל אסטרונאוטים. בנוסף, בגנים רבים בעיר יתנסו הילדים במיומנויות של חקר בנושאים שונים ומגוונים.

השנה יורחב המיזם הסביבתי גינות לימודיות, במסגרתו ילמדו ילדי הגן איך גדלים ירקות וממה עשוי תה צמחים. כמו כן ילמדו הילדים לתבל את האוכל שלהם במגוון צמחי תבלין שהם מגדלים בגינה ועוד.

בכל גני הילדים בעיר תפעל תכנית להטמעת ערכים של איכות סביבה שמטרתה: טיפוח סביבה ירוקה, אסתטית ובטוחה בחצרות הגנים ובסביבתם ושמירה על אורח חיים מקיים.

בהדרכה ובהשגחת הצוות החינוכי – יצחצחו ילדי הגן, מדי יום את שיניהם, במסגרת תכנית שמטרתה להקנות הרגלים לשמירה על בריאות השן. כמו כן, בגני ילדים בהם מתקיימת תכנית הזנה, יעסקו הילדים בנושא התזונה ובהשפעתה על בריאות הגוף והנפש.

ילדי גני החובה אף יבקרו ב"מרכז מאיה" – מרכז לבטיחות בדרכים, המדמה מרחב תנועה אמיתי וכולל מסלולי נסיעה ברכבים קטנים ובאופניים לקטנטנים. המרכז מאפשר לילדים להתנסות בתנאים מבוקרים, בנהיגה ובנסיעה, תוך שמירה על כללי הזהירות המתבקשים.

השנה ירחיב אגף החינוך לגיל הרך את הלמידה של גננות וסייעות בנושא פסיכולוגיה חיובית. הצוותים יודרכו על ידי מנחה מהמרכז הבינתחומי וירכשו ידע וכלים ליישם את התפיסה בשגרת הגן. במסגרת שיתופי פעולה נרחבים שבין האגף לגיל הרך, משרד החינוך ומכללת לוינסקי לחינוך – ישולבו גם השנה עשרות סטודנטיות מהמכללה במספר גדול של גני ילדים.

במהלך השנה ייערכו הרצאות להורי הגנים על ידי פסיכולוגים מהשירות הפסיכולוגי בנושאים התפתחותיים חשובים כמו: גמילה, מעברים, גבולות ועוד.

תלמידים מרוצים: 89% מתלמידי בתיה"ס מדווחים על מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה לעומת ממוצע ארצי של 73%

הכי יסודי

עם ססמא מלווה "מכוונים שעונים למאה ה-21" יעניק האגף לחינוך יסודי מענה ל- 21,078 תלמידים הלומדים ב- 55 בתי ספר. בתי הספר היסודיים בעיר שותפים לתכנית מרחבי חינוך, לפיתוח ייחודיות ובחירת הורים מבוקרת. תכנית המאפשרת לכל בית ספר לפתח את ייחודיותו ולכל הורה לבחור את ביה"ס המתאים לילדו מתוך בתי הספר הנמצאים במרחב מגוריו. כמו כן קיימים בעיר בתי ספר ייחודיים על-אזוריים כדוגמת בי"ס לספורט ונבחרות – רבין, אמנויות -קמפוס דורה לאמנויות,  אורגד – כשערכים ואומנות נפגשים, האדם והים -ביאליק, קמפוס נורדאו למצויינות ע"ש לילה חלילי, האקדמיה הצעירה למוסיקה יגאל אלון- מוזיקה.

מנהלי בתי הספר נהנים מאוטונומיה ניהולית, שותפים לבניית ופיתוח תכניות פדגוגיות וחברתיות חדשניות יחד עם מינהל החינוך, הפיקוח במשרד החינוך והנהגות ההורים.

התלמידים נהנים ממגוון רחב של מענים דיפרנציאלים למתן מענה לשונות הלומדים להעשרה, יצירה וחוויה. התלמידים זוכים ללמוד בסביבות למידה חדשניות ומתקדמות המותאמות לתפקודי הלומד במאה ה-21. סביבות שמאפשרות חווית למידה אחרת ומקום לביטוי אישי של הלומד בתהליך החינוכי.

על-פי נתוני משרד החינוך: תלמידי היסודי בנתניה אוהבים ללמוד ומרגישים בטוחים ומוגנים. 97% מתלמידי בתיה"ס מדווחים על תחושת מוגנות בביה"ס, 90% מתלמידי בתיה"ס מדווחים על תחושה כללית חיובית בביה"ס לעומת ממוצע ארצי של 80% וממוצע של רשויות מרקע דומה של 78%. עלייה של 6% לעומת שנה קודמת תשע"ח. 89% מתלמידי בתיה"ס מדווחים על מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה לעומת ממוצע ארצי של 73% וממוצע של רשויות מרקע דומה של 78%.

רשת של יסודיים

האגף מקדם פיתוח ייחודי של "רשת של יסודיים" – בתי ספר שמעמיקים בתהליכי ייחודיות, מתמחים, מפתחים מודלים ייחודים ומפיצים את הידע לבתי ספר בעיר ובכלל. לראשונה נוצרו חיבורים ויוזמות ייחודיות בין בתי הספר היסודיים, כחלק מתהליך הרישות העירוני: חיבור בין ביה"ס קרליבך לביה"ס חיים חפר, סביב מודלים וטקסים, חיבור בין שז"ר לביה"ס אמית עמיטל אשר יוצרים היכרות מעמיקה בין התלמידים ועם הקהילה בשכונה, חיבור בין ביה"ס דוידי לביה"ס אמי"ת עמיטל, כולל ביקור במוזיאון הייחודי בביה"ס אמית עמיטל, למידה משותפת של תלמידי תשרי שהתארחו בביה"ס חיים חפר ועוד.

פורום מנהלי היסודי לומד לראשונה יחד בקהילות, בליווי מקצועי של האגף עם משרד החינוך והפסג"ה – מבנה חדשני לפיתוח מקצועי שבו המנהלים בחרו ארבעה תחומים מרכזיים ללמידה בקהילות: כשעיצוב וסביבה נפגשים, פרסנוליזציה בהוראה, הורים-יחסים ומה שביניהם וכן פיתוח הון אנושי. התהליך משלב בחירה,  אוטונומיה, יצירתיות ויכולת השפעה.

חוזרים ללימודים…

בתי ספר ממגנטים

מינהל החינוך ממשיך להעמיק את הייחודיות בבתי הספר השונים והפיכתם לבתי ספר "מגנטים" השואבים אליהם אוכלוסיות תלמידים גם מחוץ לאזור המגורים. בין בתי הספר: קמפוס דורה לאמנות, קמפוס נורדאו למצויינות, האקדמיה הצעירה למוסיקה ע"ש יגאל אלון ועוד. השנה ילווה אגף החינוך היסודי 11 בתי ספר בפיתוח עומק של הייחודיות, תוך הרחבת שעות ההוראה לקידום הייחודיות באורח החיים הבית ספרי ושילובה במקצועות הליבה.

מינהל החינוך קשוב לשינויים המתרחשים בעולם החינוך ופותח בית ספר דמוקרטי ראשון בעיר. דמוקרטי הוא לא רק ערך אלא כלי בחיי היומיום, כאשר החינוך מתבצע מתוך בחירה ודיאלוג פתוח. בית הספר יפעל כבית ספר צומח מגן חובה ועד כיתה ג', בבית הספר אלומות.

בית הספר שז"ר יהפוך השנה לבית ספר בתנועה. בבית הספר יפתחו מסלולי לימוד ייחודיים בספורט וחינוך גופני, בליווי והנחיה מקצועית של מכללת וינגייט, בשלושה ענפים מרכזיים: אתלטיקה, התעמלות ומחול. כמו כן יתקיימו טיולים והיכרות עם שביל ישראל, שישלבו מיומנויות ניווט, העצמה וידיעת הארץ ובנוסף – תיעשה התמקדות באורח חיים בריא.

לראשונה יוקמו ארבעה מרחבי הכלה ייחודים, אשר יהוו עוגן מזמן למתן מענים לימודיים, חברתיים ורגשיים בסביבה מכילה ומוגנת, בבתי הספר: רימלט, תחכמוני וקמפוס דורה לאמנויות.

שנת הלימודים הקרובה תעמוד בסימן של התרחבות. במהלך שנת הלימודים היוצאת הקימה העירייה 12 מרחבי למידה מתקדמים שמאפשרים לתלמידים ליהנות מחוויית למידה אחרת, גיוון בדרכי ההוראה שמאפשרים בחירה, למידה שיתופית, סקרנות, חקר והנאה. השנה, יפעל האגף לקידום של הקמת מרחבי למידה ב- 9 בתי ספר נוספים.

שומרים על רצף

במסגרת ההיערכות המיטבית לקליטת ילדי הגן בבתי הספר –  ישתתפו בתי הספר במיזם בו יותאמו כיתות א' לקליטת ילדי הגן, במעבר רך ובטוח. זאת בהמשך להצלחה הרבה בפיילוט שנערך בבתי הספר: שורשים, דבורה עומר, תשרי, נורדאו, יגאל אלון, חיים חפר ולאה גולדברג.

בבתי ספר אלו יושם דגש על פיתוח מקצועי, ארגון סביבה לימודית, ארגון התכנים, דרכי ההוראה וארגון זמן, אשר יאפשרו לתלמיד הסתגלות הדרגתית למערכת הבית ספרית.

חושבים שפה

לראשונה תשולב בעיר תכנית "חושבים שפה" בשיתוף עם מרכז חדד לקידום הוראת הקריאה והכתיבה בכיתות א'-ב' ב-8 בתי"ס, מתוך תפיסה שכל תלמידי העיר "קוראים, כותבים ויוצרים". גם השנה יפיק אגף החינוך תחרות כתיבה עירונית בנושא וכן ספר יצירות שיאגד את הסיפורים השונים של התלמידים שישתתפו בתחרות. מרכזי הלמידה באנגלית- NETANYA ENGLLISH CENTRAL מתחדשים ומתרחבים. מינהל החינוך ימשיך בפיתוח והקמה של שלושה מרכזי למידה עירוניים באנגלית, במרחב צפון-מרכז העיר, תוך התמקדות בשכבות ג'-ד'. את המרכזים יובילו מורות מבתי הספר, בשיתוף עם הפיקוח על האנגלית של משרד החינוך והם יתנו מענה לתלמידים מ-14 בתי ספר.

קרדיט: צילום רן אליהו

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *