מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

פרויקטים מבוססים

שם הכתב: הילה מלקי מסלטי

לדברי טובי פינצ'וב, מנכ"לית בית הספר: "מדובר בלמידה הכוללת חקר פעיל וקשר לעולם המבוגרים, המעוררת סקרנות, מפתחת עבודת צוות ברמה אקדמית גבוהה וכן קבלת משוב בונה ונתינת משוב, דיבייט וחשיבה יצירתית. כמו כן, מקנה הלמידה מרחב משמעותי עצמאי לכל משתתף ועיסוק בדילמות ערכיות, כאשר בסוף תהליך הלמידה הוא  נדרש להכין תוצר שיש בו רלוונטיות לחיים האמיתיים".

תהליכי הלמידה החדשניים באלדד המתקיימים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה, מכינים את התלמיד באופן המיטבי לעולם העבודה והלימודים כבוגר ומאפשרים לו ליהנות מהלימודים בביה"ס ולהרגיש בעל משמעות.

להלן כמה דוגמאות בלבד מתחומי דעת שונים המשקפות אך במעט את תהליך הלמידה בו התלמידים שואלים את השאלות, מחפשים את המידע, בוחרים את שאלות החקר, את המטרות וקובעים את התוצרים.

בתהליך ה P.B.L-*)project based learning) במגמת כימיה כחלק מהנושא: "היגיינה במבחן הקיימות" עסקו התלמידים בפיתוח סבונים אקולוגיים –  ממרכיבים טבעיים בלבד.

לאחר חקירת הנושא ומספר ניסיונות הוחלט שהסבון יורכב משמן זית  ושמן קוקוס בתוספת גליצרין כדי להוסיף לחות ולשפר את המרקם. במהלך התהליך למדו תוך כדי חקר עצמי, על מנגנוני פעולות ניקוי, על חומצות שומן, על טריגליצרידים ועל תגובת סיבון. כל זאת תוך שהם מבצעים חישובים כימיים ובדיקות כימיות לטיבו של הסבון.

דוגמה מצוינת שתמחיש את הקשר ההדוק בין תפיסת ה"הייטק היי" לבין החומר הנדרש לבחינת הבגרות במגמת ספרות, הינה הדוגמא הבאה: התלמידים עסקו בשאלה גיל ההתבגרות – משבר או הזדמנות באמצעות חקירת היצירות הספרותיות מתוכנית הלימודים,

וכפרוייקט מסכם יצרה אחת הקבוצות את "עצה מתוקה" – משחק חברה למתבגר.

מטרות המשחק: מטקסט ספרותי למציאות; דרכי סיוע והכוונה למתבגר במצוקה; תמיכה לשם צמיחה  ופיתוח הזהות העצמית וגיבושה- תוצר חדשני, מלהיב ומועיל.

השאלות הפוריות אותן הציגו הקבוצות שבחרו בנושא: "מנהיגות פורצת דרך" בכיתת הייטק- היי  בשכבת ח', היו מסקרנות: האם בעידן חוכמת ההמונים נדרש מנהיג ומתי מנהיגות נחשבת לפורצת דרך? פרויקטים מבוססים 1

נמסר כי תוך כדי עיבוד החומר, התלמידים חוו תהליך מרגש של שיחה טלפונית עם לוסי האריש, מדליקת המשואה בחג העצמאות האחרון, שחקנית ומגישה תוכניות בטלוויזיה, כאשר קבוצה אחרת נפגשה אישית עם דוב מורן, ממציא הדיסק און קי. כל זאת במטרה להגדיר מה צריך מנהיג כדי להיות פורץ דרך ומה אני לומד מזה. תוצר חוויתי נוסף היה הסרטון על אליעזר בן יהודה מדבר בגוף ראשון בדיבוב של תלמיד ומלווה באנימציה מהירה מקורית להפליא.

ועוד דוגמאות: במסגרת לימודי מדעים בחטיבת הביניים בבית הספר, הקימו התלמידים קבוצות סטארטאפ שמטרתן הייתה לפתח מוצר המחקה מערכת של בעלי חיים. התלמידים פיתחו רעיונות מעניינים לסטארטאפים ביניהם: פיתוח חליפה לחיילים המחקה את יכולת החשמול הקיימת בצלופח כדי להגן עליו מנפילה בשבי, עדשות לראיית לילה המתבססות על יכולת ראיית לילה של כלבים, חיקוי הבליטות שיש לכרישים המאפשרות להם ראיית לילה ופיתוח משקפיים עם מנגנון דומה ועוד.

גילת סיימון, מנהלת אגף העל יסודיים במינהל חינוך וחברה: "הברק בעיני המורים והתלמידים בהצגת התהליכים של כל הפרויקטים שיקף חוויה מרתקת של למידה. הדיאלוג בין התלמידים לתלמידים ובין המורים לתלמידים הוא דיאלוג המקדם היכרות עמוקה יותר, יוצר יחסי קירבה ואכפתיות ויוצר חברויות חדשות שלא יכלו להירקם בעידן טכנולוגי של היום.

יש לציין כי חווית הלמידה וההוראה הועברו ע"י המורים והתלמידים בצוותא גם באמצעות ריקוד "הפלאש מוב" שכל מי שהשתתף או צפה בו, חווה שימחה, יצירתיות, חדשנות וחשק רב להיות חלק ממנו. זו חווית הלמידה באלדד!!!"

 

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *