עצמאות 70: על האש ומסביב 

5 0

 לקראת יום עצמאותה ה-70 של ישראל, כוננות המנגל בשיאה: כל הארץ דגלים דגלים, עשן, פיקניקים, והמון המון בשר ■ אז רגע לפני שאתם משתלטים על הפארקים, הגנים והחניונים – קבלו מאיתנו כמה טיפים יעילים ל"על האש" מהסרטים ■ איך בוחרים מנגל, מה שמים על האש, איך מדליקים את האש, איך בדיוק מנפנפים ואיך מבשלים את הבשר.

מנגל קטן מגולוון רגליים מתקפלות 45 שח של פרסקו

יום העצמאות מתקרב, ואיתו ההכנות ליום המנגל הלאומי. הפיקניקים שמתקיימים ביום העצמאות הרי כבר מזמן הפכו לעניין של מסורת. חג הפסח פותח מדי שנה את עונת המנגלים אך למעשה כל בר דעת יודע שחג המצות הוא רק יריית הפתיחה לחג האמיתי, יום המנגל הנחוג ביום העצמאות. מי שיוצא לחיק הטבע ביום זה לא יכול להימנע מהריח ומהעשן הנישאים באוויר ומבשרים: כי המדינה חורכת – ישראל עצמאית והנפנוף בה בעיצומו.

"סגנון האירוח ביום העצמאות הוא העל אש או מה שנקרא ברביקיו" אומרת יועצת התדמית וגורו הנימוסים הנודעת תמי לנצוט ליבוביץ'. "סגנון אירוח קליל יחסית, לא פורמלי, אך בהחלט דורש התארגנות מראש, ולא תמיד קל יותר מסגנון אירוח אחר, התארגנות היא שם המשחק.        הכי חשוב באירוח שכזה הוא הסדר והארגון. חשבו על המיקום המושלם לאירוע הברביקיו. אם יש לכם גינה קטנה או מרפסת  אתם מסודרים, צריך לבדוק שהיא מספיק גדולה והשכנים לא מתלוננים. ברגע שאתם יודעים מהי כמות האנשים שמגיעים – זהו הזמן לתכנן את התפריט כולל הקינוח, דאגו לכמויות של שתייה, מים ולשקיות אשפה בהישג יד. יש כמובן להכין מבעוד מועד קטלני יתושים וזבובים ואל תשכחו ליצור אווירה כיפית עם מוזיקת רקע נעימה, ולא רועשת מדי. לפני שהאורחים יתחילו להגיע, דאגו להוציא את כל המאכלים הלא בשריים כגון: סלטים, פירות, לחמים, שתייה קלה ואלכוהול, חמוצים ועוד. רוב הסיכויים שהאורחים שלכם יגיעו רעבים".

כלים למנגל של פרסקו 45שח בחנויות כלי הבית

המנגל כידוע, זאת הדרך הכי פשוטה לבשל אבל גם הדרך הכי קלה להרוס אוכל. אם גם אתם נוהגים לפחם קבבים ו"להרעיל" את הח'ברה בפרגיות אדומות מבפנים, מומלץ שתקראו את הכתבה הבאה ותקפידו על כמה כללים פשוטים מאוד ואז תראו איך השנה חג המנגל שלכם הפך לפתע למושלם.

נכון, בשוק אומנם מוצעים לא מעט מנגלים, אך למעשה בשביל גריל מושלם בפארק כל מה שצריך זה שלושה דברים: חום רצחני, מנגל פשוט ורשת טובה.

רשת טובה היא כזאת העשויה מברזל כבד ועבה. הבשר הולך לקבל את מכת החום שלו לא מהגחלים אלא מהמתכת עצמה ולכן ככל שהמתכת תהיה יותר כבדה, היא תאגור בתוכה יותר חום.

המנגל עצמו צריך להיות בסך הכל כלי שמחזיק את הפחמים ונותן להם מספיק איוורור. אפשר כמובן לעשות מנגל גם עם רשת שמונחת על לבנים מעל ערימת גחלים; וניתן גם לקחת את אותו מנגל אלומיניום מוכר הנמכר בתחנות הדלק, וברשתות השיווק לחורר בו כמה חורים בתחתית בשביל החמצן ולהחליף לו את הרשת.

כמובן שלצד המנגל יש להצטייד באינסטרומנטים נוספים כמו נפנף וסט כלים למנגל הכולל: רשת צלייה, מלקחיים, הופך בשר שטוח וכן מזלג נועץ בשר.

וכעת לעניין המרכזי שלשמו התכנסתם למנגל: הבשר!

שני דברים אתם חייבים לזכור: לא כל בשר מתאים למנגל וחבל להרוג פילה יקר על מנגל. על מנת להבטיח מנגל מוצלח, אתם נדרשים לבשר שיש לו כמה שיותר שומן, כי השומן הוא זה שמגן על הבשר מפני האש ושומר עליו מהתייבשות ושריפה. תוכלו לזהות נתחים דלי שומן במנגל לפי הטעם השרוף והמרקם היבש שלהם.

מידת השלמות וההנאה מבשר על האש קשורה כאמור באופן ישיר לדרך הצלייה, לסוג ולאיכות הנתח. מומחי חברת כרמל דיירקט, יבואנית ומשווקת מגוון מותגי גרילי גז בישראל מציינים כי דרגת צליית הבשר נחלקת  ל-3 דרגות עיקריות: WD (וול דאן) – הבשר צלוי והמרקם שלו יבש, M  (מדיום) – ליבת הבשר ורודה, והמעטפת צלויה היטב ו-R  (רייר) – ליבת הבשר אדומה, והחלק החיצוני של הנתח צרוב קלות".

אז מה עובד טוב על האש?

בראש ובראשונה, קבבים והמבורגרים, שיש בהם 30 עד 40 אחוזי שומן; גם נקניקיות טובות, הן מתפקדות היטב על הגריל; צלעות וכל נתח שיש בו עצם; סטייקים ושיפודי סטייק מנתחים עשירי שומן, כמו אנטרקוט; פרגיות, שהן הגרסה השומנית של העוף; כנפיים, כנ"ל.

טיפ: להבדיל מהשמועות, רשת מנגל מלוכלכת אינה תורמת כהוא זה לטעם הבשר. הלכלוך פוגע בהולכת החום ונוטה להידלק. נקו את הרשת עם מברשת פליז, ואז תעברו עליה עם המצאת הגריל הכי ישראלית שיש: חצי בצל טבול בשמן. הבצל ייפטר לפחות מחלק מהלכלוך – אבל יותר חשוב מזה, הוא ישמן את הרשת, ככה ששום דבר לא יידבק אליה. שווה לשמן את הרשת שוב בין נגלה לנגלה

מה לגבי הסטייקים ?

ראשית, יש לבחור את סוג הבשר הנכון – ורד הצלע, אנטרקוט, סטייק ניו יורק או לאס וגאס, דלמוניקו וכיו"ב, הם כולם שמות שונים לאותו חלק בשר – האנטרקוט. בנוסף, אפשר למצוא את הריב איי (סטייק עין), שמקורו בצלעות הבקר (האנטרקוט מקורו בחלק שמתחת לפילה). שני חלקים אלה הם חלקים אידיאליים לבשר בצליה על האש, עם או ללא עצמות.

בשר בעובי נכון: בקשו מהקצב שיפרוס לכם את הסטייקים לעובי של 3 ס"מ לפחות, ואפשר גם 4 ס"מ. סטייקים דקים יותר ייעשו מהר מדי ויתייבשו בצליה על האש, וחבל. לא נורא אם מחלקים סטייק עבה ועסיסי בין שני סועדים – גרוע הרבה יותר הוא להגיש סטייק דק אחד, יבש ואפרפר לסועד.

השתמשו בסטייקים בטמפרטורת החדר בלבד – הוציאו אותם זמן מספיק מראש מהמקרר, או תנו להם חימום קל – שניות, ממש – במיקרו, בתוכנית הפשרה. בשר קפוא הפשירו במקרר, לילה מראש, ואז הביאו אותו לטמפרטורת החדר. רצוי לא להפשיר בשר מחוץ למקרר, כיון שאין לכם שליטה טובה על התהליך.

השתמשו באש חזקה ובטמפרטורות גבוהות: הלהיטו את הגריל. שמנו אותו ותנו לו להגיע שוב לטמפרטורה גבוהה לפני שאתם מניחים עליו את הבשר. מכת חום היא חלק חשוב מהעניין כאן!

אל תתפתו להניח עשרה סטיקים בבת אחת על הגריל, לצופף אותם או ליצור מצב שבו הם מכסים זה את זה: תנו להם מרווח והקפידו שכל סטייק וסטייק יהיה חשוף לחום. שוב – לא נורא אם מתחלקים בסטייק ו"משלימים" אחר כך. להפך: כך אוכלים גם את הבשר כשהוא חם, ולא מגיעים לסוף הסטייק כשהוא קר… זכרו את כללי האסאדו הארגנטינאי: סובבים בין האורחים ומגישים להם חתיכות קטנות אבל עשויות כמו שצריך.
תיבול? כן, אבל פשוט. בשר בקר טוב ואיכותי אין צורך לתבל במרינדות מסובכות. הברשה בשמן זית, מעט מלח ופלפל – וסוכר חום או סוכר לבן – יספיקו.בשביל מה הסוכר? בחשיפה לחום האש, הסוכר הופך לקרמל ומצפה את הבשר שלכם בסימני חריכה. כך מקבלים בשר מקורמל יפה.

אל תחתכו את הבשר כדי לראות "אם הוא עשוי". דבר זה יגרום להתייבשות הבשר. תמיד אפשר להחזיר לאש לעוד רגע, אבל זכרו שהסטייקים ממשיכים להתבשל גם אחרי שהסירו אותם מהאש (הם חמים). אם צריך לצלות שוב – צלו ממש זמן קצר.

שיפודי אנטרקוטיופי של רעיון! הסטייקים בכל זאת עבים מדי, או שה"קליינטים" רבים? חלקו אותם לקוביות ושפדו. רצוי לגלגל את קוביות הבשר בתערובת תבלינים לבשר

בסיום הצלייה,  רצוי להעביר את הבשר לרשת או קרש ולא לצלחת, בוודאי שלו לצלחת קרה. כך האדים לא יצטברו בתוך הבשר ותקבלו את הקרום הפריך שרציתם.

הניחו כמה ראשי שום חצויים – מוברשים בשמן זית – בפינות הגריל. במקומות האלה לא תשתמשו ממילא עבור בשר, אבל מספיק שהם יהיו חמים, כדי לאפות עליהם את ראשי השום ולרכך אותם.

אחרי שתסיימו עם הבשר, נצלו את החום שנותר לצליית ירקות – עגבניות חצויות, פלפלים או קישואים, יש להבריש הכל בשמן זית. ניתן גם פרוסות פרי כמו אפרסקים או אננסים, אותם יש להגיש האפרסקים עם מעט חומץ בלסמי מתישן.

(לערוך בבוקסה סגורה )

מה עוד חובה לקחת למנגל?

  1. ערכת קפה/תה
  2. שקיות אשפה
  3. מפת שולחן
  4. מפיות חד פעמיות
  5. מלחיה ופלפליה
  6. סכו"ם חד פעמי
  7. מים – לשתייה ולכיבוי
  8. צידנית עם קרחונים לבשר ולסלטים
  9. סיר/תבנית חד פעמית או 2 לבשר
  10. פותחן בקבוקים ויין
  11. מגבונים לחים – חובה אחרי כנפיים שהושרו בצ’ילי
  12. קרח – כולל אמבטית תינוקות להשרות בה את השתייה שתהיה קרה ונגישה
  13. קטשופ/חרדל/מיונז
  14. ערכת עזרה ראשונה + תכשיר נגד עקיצות וכוויות
  15. פחמים וגפרורים
  16. מחצלת שמשיה/כסאות ושולחן מתקפל
  17. מגבות
  18. בירה
  19. בשר, תחליפי בשר (צמחוני/טבעוני), סלטים וירקות
  20. וכמובן המון המון מצב רוח טוב!.

Related Post

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות