מקומונים בשרון מקומונים בנתניה מקומונים בחדרה מקומונים בקרית השרון פולג ימים השבת בנתניה

סערת נתיב פלוס +2

נתיב הייסורים: סערת מיזם נתיב פלוס של משרד התחבורה, הפכה למחאה כלל ארצית;  מ"מ ראה"ע אלי דלל בריאיון מיוחד חושף פרטים; סיפור של נתיב פלוס שיש בו, נכון לעכשיו, בעיקר מינוסים

מאת ברק גולן

בשבוע שעבר התארגנה קבוצת תושבים וקיימה מחאה מול ביתה של מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר. המחאה מול ביתה במושב הדר עם, גרמה לשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', להגיב בפוסט ארוך בו ביקש מציבור המוחים להפנות את החצים אליו.

שרה, אחת ממובילות המחאה והדרישה לבטל את נתיב פלוס, הרחיבה לעיתון השבוע בנתניה: "התארגנות המחאה היא של כלל נוסעי כביש החוף, בינתיים אנחנו מחכים לפגישה עם קרן טרנר עוד השבוע. התחושות הן של ייאוש וחוסר אונים. כל הצעד של משרד התחבורה הוא בבחינת גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה – ללא כל אלטרנטיבה הולמת לרכב פרטי". הביקורת של המוחים הם, בין השאר, גם לעיריית נתניה: "היינו בישיבה עם אלי דלל שבוע שעבר ובין השורות הבנו שלעירייה יש את האינטרסים שלה: עכשיו שיש בעיית מצור בעיר, היא תקבל תקציבים. לכן אנחנו די לבד במאבק הזה מול משרד התחבורה".

על כך הגיב אלי דלל, סגן מ"מ ראש העיר והממונה על התחבורה: "ברור שהיינו מעדיפים שנתיב פלוס כלל לא היה בא לעולם במצב הנוכחי. את התקציבים דרשנו ממשרד התחבורה עוד בטרם שהפרוייקט יצא לפועל וכעת ביתר שאת. האינטרסים של העירייה והתושבים חופפים"

החלטות משרד התחבורה תפסו את נתניה לא מוכנה, לפחות לא בהיבט הפנים-עירוני תחבורתי. עם מחסור בתחבורה ציבורית, עם עומסי תחבורה בשעות העומס בצמתים המרכזיים (צומת פולג וצומת נתניה) עוד הרבה לפני פרשת "נתיב פלוס", האצבע המאשימה הופנתה גם לעירייה עצמה – בעיקר מקרב פעילי ציבור בשכונת עיר ימים הטוענים, כי קצב הבנייה בשכונה אינו עומד ביחס לפתרונות התחבורתיים הקיימים.

בריאיון מיוחד לעיתון השבוע בנתניה עונה מ"מ ראה"ע אלי דלל, מחזיק תיק התחבורה, על שורה של שאלות.

מ"מ ראה"ע אלי דלל

האם ידעתם על החלטת שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ליישם את "נתיב פלוס", מבעוד מועד?

"לצערי, משרד התחבורה לא שיתף אותנו בהחלטה. נודע לנו עליה בפגישה שעסקה בנושאים שוטפים בהשתתפות ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, ובהשתתפותי, עם מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, עשרה ימים לפני היישום. תוך כדי הפגישה, כבדרך אגב, נאמר לנו שעומד להיות נתיב של שני נוסעים ומעלה בכביש החוף. לא הייתה שום הכנה מוקדמת של משרד התחבורה, גם לא דרך פרסום חוצות. כלל לא נועצו איתנו. לנו נאמר שמדובר בפיילוט, ובוודאי לא תיארנו לעצמנו שיופקע נתיב מכביש החוף. זה נחת על כולנו כרעם ביום בהיר".

אילו פתרונות מציעה העירייה למצב החדש שנוצר?

"ראשית, אנחנו ממשיכים לדרוש את ביטול 'נתיב פלוס' לאלתר ופועלים לשם כך, בגלוי ומאחורי הקלעים. בסך הכל, הרעיון שעומד בבסיס 'נתיב פלוס' הוא נכון, אולם, בהיעדר תשתיות תחבורה מתאימות, הרעיון אינו ישים באופן שבוצע. העלינו בפני משרד התחבורה שורה של דרישות חיוניות: בראש ובראשונה, לטפל בהקדם האפשרי ב'שסתום' שנוצר עד מכון וינגייט באמצעות הוספת נתיב או שניים, על ידי הזזת אי התנועה מזרחה או הוספת נתיב מתחלף, שבשעות הבוקר ישמש את הנוסעים דרומה ובשעות אחה"צ והערב את הנוסעים צפונה. דרשנו באופן מידי נגישות לתחנות הרכבת רכבת באמצעות מערך היסעים ("שאטלים") מנקודות מוצא בנתניה ואליהן והקמת חניון נרחב סמוך לרכבת 'ספיר'; הגדלת תדירות הגעת הרכבות לאחת לרבע שעה במקום חצי שעה כיום; סלילת שבילי אופניים, בראשם מקריית נורדאו דרך רמת פולג ועד תחנת 'ספיר'; הקמת חניוני 'חנה וסע' שבהם ניתן לחנות את הרכבים ולהגיע באמצעות תחבורה ציבורית ושאטלים לאזורי התעסוקה בהרצליה ותל אביב (ובכך להפחית את התנועה בכביש החוף), ועוד. אנשי משרד התחבורה הבטיחו לבחון את הדרישות בכובד ראש, ואנו, בעיריית נתניה, נמשיך להיות עם יד על הדופק עד יציאת הפרויקטים אל הפועל. המשרד פועל בימים אלה לקידום חלק מדרישותינו"

האם מעבר לפתרונות בטווח קצר שהם סוג של 'פלסטר' ישנן תכניות לטווח ארוך לפתרון הבעיה?

"בוודאי. בשנת 2021 אמור לצאת לדרך הרה-ארגון בתחבורה הציבורית בעיר, שיכלול תוספת משמעותית של אוטובוסים, הגברת התדירות, הרחבת המסלולים ויצירת קווים חדשים בהתאם לביקוש שנבחן על ידי גורמי המקצוע. כמו כן, מתוכננות הוספת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) ושבילי אופניים לאורך כביש 57, ובהמשך ביטול הרמזורים בכביש כדי לאפשר נסיעה רציפה; סלילת כביש 561, שיחבר בין כביש 2 לכביש 4; הקמת תחנת רכבת שלישית בנתניה, ליד המכללה האקדמית; החלת פרויקט 'מהיר לעיר', כפי שהחל להתבצע בהרצליה; הרחבת כביש החוף לעשרה מסלולים מצפון לדרום, כולל שני נתיבים מתחלפים, שבבוקר ישמש את הנוסעים מצפון לדרום, ובשעות אחה"צ והערב את הנוסעים הדרך ההפוכה. נוסף על כך, אנו פועלים להוספת רציף של רכבת ליד האצטדיון, לשימוש חובבי הכדורגל שמגיעים מחוץ לנתניה".

נעניתם לדרישת תושבי רמת פולג-עיר ימים לפתיחת הרמפה במחלף פולג לכלל כלי הרכב. מה לגבי יתר השכונות?

"ביטול הנתיב המיועד לתחבורה ציבורית לטובת כלל כלי הרכב אינה משרתת רק את תושבי רמת פולג-עיר ימים, אלא את כל התושבים. מחלף פולג הוא מעין 'משפך' לכל היוצאים מנתניה – ממרכז, צפון, מזרח ומערב העיר. הדרישה המקורית שלנו ממשרד התחבורה כבר לפני כמה שנים הייתה לבטל את הנת"צ. בעקבות החלת 'נתיב פלוס', נוצרה אפשרות לביטול הנת"צ מידית. לנוכח ההתפתחויות, שינינו את דרישתנו לכך שנתיב הנת"צ ישמש גם כלי רכב עם שני נוסעים, כדי שיתחבר ל'נתיב פלוס', אבל מטעמי בטיחות, הוחלט לפתוח אותו לכלל כלי הרכב".

מדוע אין נתיבי תחבורה ציבורית בנתניה?

"בעבר, הייתה תכנית שנקראת 'מערכת הסעת המונים', שלצערנו לא צלחה. לפיכך, כבר התחלנו בתכנון נת"צים, בשיתוף משרד התחבורה ובאמצעות חברת 'נתיבי איילון', והגענו לתכנית מוסכמת של סימון נת"צים בעורקים הראשיים של כל חלקי העיר. זאת, במקביל לרה-ארגון בתחבורה הציבורית שהזכרתי קודם לכן. מדובר על סדר גודל של כמיליארד שקלים במימון משרד התחבורה, כאשר הביצוע מתוכנן לשלוש השנים הקרובות. החיסרון הוא שהחניות לאורך אותם עורקים ראשיים יופקעו לטובת הנת"צים, אך אין פתרון אחר למצב התחבורה בארץ, זולת תחבורה ציבורית נגישה, זולה ואמינה".

צילום סם בינדשטיין

העלו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *