המסע שאחרי הכומתה

5 0

עמותת 'בשביל המחר' מסייעת לחיילים משוחררים שעברו בזמן שירותם חוויות קשות. יו"ר העמותה, ענת סמסון, מספרת בראיון לעיתון השבוע בנתניה על המסע המדהים ומשנה החיים שהם עוברים

לא מעט מהאנשים ששירתו בצה"ל ומסתובבים כיום בינינו, כאזרחים במדינה, נושאים זיכרונות לא פשוטים שיישארו עמם למשך כל חייהם.

מי שלחמו במדי הצבא, שלקחו חלק במבצעים לאורך השנים, ששירתו בשגרה הלא שגרתית בשטחים, וכן תומכי הלחימה שבאו גם הם במגע עם המציאות הצבאית הלא פשוטה, ראו כולם מראות הקשים לעיכול, שאיתם הם מתמודדים גם לאחר השחרור מצה"ל. בדיוק כדי לתמוך בכל אלה, הוקמה עמותת 'בשביל המחר'.

"אחרי מלחמת לבנון השנייה, הבנתי שאני צריכה לעשות משהו עבור אוכלוסיית החיילים שלהם יש נגיעה בלחימה" מספרת ענת סמסון, ממקימות העמותה ומי שמכהנת כיום כיו"ר בה, "זה קרה לאחר שילדיי החלו את שירותם הצבאי. היה בזה משהו מטלטל והרגשתי צורך לסייע. נפגשתי עם עורך דין שעוזר לחיילים הלומי קרב, והוא אמר לי שכדאי להתמקד בכל אלה שחזרו מהמלחמה, אך לא ממש חזרו לחיים השגרתיים שלהם".

מה לראייתך מייחד את האוכלוסייה הזאת?

"אותם חיילים נחשבים לאוכלוסייה חזקה. הם לוחמים שלא נפגעו בהכרח פיזית ולא הוגדרו תחת איזו שהיא תגית. הם חזרו הביתה, אך חוו חוויות לחימה קשות, וצריכים להמשיך לתפקד עם שק מלא בחוויות לא פשוטות. הם מצד אחד המיינסטרים של החברה והמנהיגים של המחר, אך אף אחד לא שאל אותם איך הם מרגישים לחזור הביתה ולהתחיל את חייהם האזרחיים אחרי חוויות לא טריוויאליות שעברו".

מתי הבנתם שאכן יש צורך בעמותה שתסייע לאוכלוסייה הזאת?

"ראינו את זה מיד. אך כשגיבשנו את הקבוצה הראשונה, הבנו כמה משמעותי זה. כשאנשים רואים את החברים הכי טובים שלהם בחווית לחימה מתמשכת, משהו בהם משתנה. הם נראים אולי בסדר, אבל החוויות האלה ממשיכות איתם. לכן חשבנו שזאת תהיה עבורם הפלטפורמה הנכונה לעצור רגע ולראות איך חוויות כאלה צורבות את הנשמה. לנסות להבין שהחוויות הלא נורמטיביות שהם חוו אמורות להשפיע ושמה שהם מרגישים זה לגמרי נורמלי בהתחשב במה שהם עברו. לא צריך להסתיר את הקושי, לא לטאטא אותו, לא להדוף ולא להדחיק. אפשר במקום זה לעשות איזה שהוא עיבוד של החוויות, לעבור תהליך של הבנה וקבלה, וללמוד את עצמם. זאת מהות העמותה שלנו. לעבוד עם אנשים שהם יכולים וחזקים, שצריכים רגע לסגור חוויות לא שגרתיות שעברו".

34

איך למעשה עובד התהליך שלכם?

"אנחנו קוראים לזה מסע, והוא מתנהל בקבוצות. יש שני סוגי קבוצות. ישנן קבוצות אורגניות, המורכבות מאנשים שעברו ביחד את הצבא באותו צוות או מחלקה. וישנן קבוצות הטרוגניות שאנחנו מרכיבים. הסלוגן שלנו הוא 'כל לוחם ראוי למסע שחרור', אך לא מדובר רק בלוחמים. בקבוצות ההטרוגניות בעיקר, מדובר גם על תומכי לחימה, מש"קיות נפגעים וכל חייל או חיילת שעברו חוויה משמעותית ולא שגרתית בצבא".

איך מתנהל המסע?

"אנחנו מזמנים את הקבוצות למסע שמתנהל בשני ערוצים. הראשון הוא ערוץ חוויתי שמתנהל בטבע. אנחנו משתמשים בטבע ככלי עבודה, מכיוון שהוא מכיל הרבה מרכיבים טיפוליים לריפוי, חידוש וצמיחה של המשתתפים. הם שוהים ביחד, מטיילים, מבשלים וישנים ביחד. הערוץ השני הוא זה שלתוכו אנחנו יוצקים יותר את התכנים שלנו, שמבוססים על עיבוד חוויות הלחימה שלהם. המסע נפרס על פני חודשיים ומתחיל עם שיחות אישיות. לאחר מכן ישנו שלב של יומיים בטבע בארץ. לאחר כמה שבועות יוצאים לפרק המרכזי במסע שאורך שמונה ימים בארץ או בחו"ל. לרוב המסע נערך ברומניה בבקתת הרים שנמצאת באזור הקרפתים, ושם, במקום מבודד לחלוטין, הם נמצאים בטבע ויכולים לעשות את העבודה הטיפולית בצורה המיטבית. אחרי כמה שבועות ישנם יומיים נוספים בהם ישנה סגירת מסע".

מי מנחה את המסע?

"לכל מסע כזה יש שני מנחים. אחד מהתחום הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה או עובד סוציאלי. השני מגיע מתחום הטבע הטיפולי. הם עובדים בשיתוף פעולה כך שאחד מפרה את השני".

איך אתם מגיעים לחיילים המשוחררים?

"כיום הם כבר מגיעים אלינו. אחרי שלוש ארבע קבוצות שהוצאנו לא היינו צריכים לפנות אליהם, מכיוון שחבר מביא חבר. היום אנחנו במצב שישנן כ – 70 קבוצות ברשימה שממתינות לצאת למסע ואנחנו לא מסוגלים לתת את המענה מבחינה תקציבית. זה אחד הדברים המתסכלים, מכיוון שאנחנו יודעים שהמסעות האלה הם משהו מאוד נכון ותואם את הצרכים לאוכלוסיה הזאת. הם נותנים מענה אישי עבור הלוחמים, עבור המשפחות ועבור כל החברה מסביב. אלה שמשתתפים מבינים שזה תהליך יוצא מן הכלל והם השגרירים הכי טובים שלנו".

מאיפה מגיעות התמיכות שלכם?

"משרד הביטחון והצבא מכירים וכן מעריכים את הפעילות שלנו. משרד הביטחון תומך בנו באמצעות ועדות תמיכה. אלה לא סכומים שמספיקים לכל הפעילות, אך התמיכה היאר משמעותית. מעבר לזה, יש תורמים נוספים ואנחנו מגייסים כספים מגורמים שונים".

איזה פידבקים אתם מקבלים לגבי המסעות?

"מבחינתנו, הפידבק הכי משמעותי שאנחנו מקבלים, הוא שכל קבוצה שחוזרת, אחרי שבוע מגיעות בעבותיה עוד ארבע קבוצות שפונות אלינו אחרי שקיבלו המלצות מאלה שחזרו. לכן ברור לנו שמשהו נכון נעשה שם. ברמה האישית, המשתתפים עצמם אומרים לנו שהמסעות האלה הם משהו משנה חיים עבורם. הם מספרים שהחוויה הזאת היא מאוד עצמתית ואומרים שהחיים מחולקים ללפני ואחרי המסע. אני חושבת שאנחנו אחד הפרויקטים המשמעותיים בארץ, שנוגע בליבה של החברה שלנו, ואנחנו מזמינים עוד אנשים להצטרף לדרך".

 

קרדיט צילום:  צילום עצמי

Related Post

מנגנים צועני

Posted by - 9 ביולי 2019 0
במסגרת פעילויות קיץ 2019, אותן מקיימות עריית נתניה, "רגעים"- העמותה לחינוך בלתי פורמלי ורשת הספריות העירוניות, יתקיים ביום שני הקרוב…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות