אמנות זו אמנות

5 0

במשך מאות שנים נחשבה האמנות כנחלתם הבלעדית של בני מלוכה ובעלי ממון, כיום, יותר ויותר משלבים אמנות בעיצוב הבית. קבלו את המדריך להכנסת פיקאסו הביתה.

מאת ברק גולן

לאורך מאות, ואפילו אלפי שנים, נחשבה האמנות כנחלתם הבלעדית של בני מלוכה ואצילים, פילוסופים ובוהמיינים. כעת,, כשתחום עיצוב הבית הפך לחשוב בעיני הכלל, רבים בוחרים לשלב פרטי אמנות המוסיפים נדבך וויזואלי חשוב, אך חשוב לא פחות, משלבים מימד פרסונלי ורגשי אשר מייחד את המרחב הנתון ביחס לאחרים.

צימבר: "הקפידו לא לתלות עבודה קטנה וחיוורת מדי שתקנה לחדר מראה דל ורנדומלי. אם בכל זאת התחברתם לתמונה שפרופורציונלית קטנה ביחס לנדרש, אל תמהרו לוותר עליה". פרידה קאלו, גולדשטיין גלרי

ייחודיות

לא צריך להיות חובב אמנות מושבע על מנת להבין את כוחה וחשיבותה הערכית והוויזואלית. היא מהווה את אחד ממנועי התפתחות המין האנושי, נחשבת לנושא שיחה בקרב אינטלקטואלים ומהווה אלמנט שביכולותיו לרגש ולגעת ברבים.

לכן, אין זה פלא שבמציאות של 2019, בה עיצוב הבית נתפס כנדבך חשוב ומהותי בתרבות הלייף סטייל של כולנו, מוביל רבים לשלב חפצי אמנות כחלק מתפישת עיצוב מתוחכמת ומלאת רבדים.

יש אף שיסברו כי האופן הנכון לתכנן את מרחב המגורים הוא לבחור לפני הכל פריטי אמנות ואת עיצוב החלל לגזור על פיהם. לא להפך.

איך שלא נסתכל על זה, גם אם לא מדובר בסוג האמנות החביב אלינו (הרי בסופו של דבר מדובר בטעם אישי ב.ג.), קשה להתעלם מהעובדה שחללים בהם השכילו לשלב אמנות, נוצר תמהיל ייחודי המאפשר להבין יותר את אופיים של בעלי הבית. כן, אמנות מצליחה ליצור מימד וויזואלי יוצא דופן שסביר שלא נראה אצל אף אחד אחר.

בשם הדיוק

לדברי מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, "בשנים האחרונות בפרט, הפכה האמנות לציר חשוב ומרכזי בעיצוב הפנים והיא מהווה כלי חשוב להבעת ממד רגשי בחללי הבית השונים, כזה המייחד את הפרויקט ומספק לו צביון פרסונלי.

ברזין: "בחירת אמנות מקורית לבית היא מאוד אישית ומשתנה מאדם לאדם. בניגוד לפרטי העיצוב המיוצרים מרביתם  ב- mass production, מאחורי כל יצירה עומד יוצר שהשקיע לילות כימים על מנת להגיע לתוצר הסופי המבטא את נבכי נפשו, את השקפתו". באדיבות יפרח בן צבי, צילום: שי אפגין

לא בכדי קיימות ברחבי העולם גלריות ייעודיות אשר יוצרות אמנות מקורית, בהתאם לצרכי הבית המודרני. כך, למשל, סטודיו האמנות NOVO CUADRO הספרדי אשר פיתח אוסף מגוון של יצירות שהותאמו במיוחד עבור אלה הרוצים לשוות לביתם את מראה ארטיסטי ויצירתי.

יתרה מכך, היצירות שמיובאות ארצה, נבחרות בקפידה כך שיקלעו לטעמם של הישראלים ולמגוון הפרויקטים האדריכליים המבוצעים פה. על רבות מאותן יצירות מותאמות למרחב הביתי, חתומים אמנים מוערכים שיוצרים בשלל טכניקות שונות חלקן מעורבות, בהן יצירות אקריליק, קולאז', אקוורל, ציור על משטחי עץ ועוד, כך שבאמת ניתן להתאים את היצירה להוויית החלל".

משלבים אמנות

על השאלה איך משלבים את האמנות בפועל? עונה לעיתון "השבוע בנתניה" מעצבת הפנים ובעלת ביה"ס ללימודי עיצוב פנים ברברה ברזין.

ברזין מבקשת להזכיר, כי בחירת אמנות מקורית לבית היא מאוד אישית ומשתנה מאדם לאדם. בניגוד לפרטי העיצוב המיוצרים מרביתם  ב- mass production, מאחורי כל יצירה עומד יוצר שהשקיע לילות כימים על מנת להגיע לתוצר הסופי המבטא את נבכי נפשו, את השקפתו ואת המסרים שרצה להציג בפני העולם.

כל יצירה מביאה עמה מטען ויזואלי, אנרגטי ורגשי והחיבור של הקונה הוא מעל לכל אינטואיטיבי או שאינו מתרחש כלל. כשניגשים לרכוש אמנות הביתה, חשוב להתחבר אליהן באופן אישי, לבחור בעבודות שקוסמות לכם אחרת יהפכו בתוך זמן קצר לעוד פריט גנרי וזאת בפירוש לא הכוונה.

בתוך כך, לפני שבוחרים piece בהתאם "למה שמתאים", חשוב להבין מהם הכיוונים שבאמת פורטים על נימי הרגש: האם המשיכה היא לעבודות פיגורטיביות, סוריאליסטיות או אולי דווקא לאמנות אבסטרקטית. ככל שבוחנים יותר עבודות, כך ייווצר חוט מקשר שיצביע על האמנות שמתאימה ביותר עבורכם".

עוד לדברי ברזין: "בחירת אמנות עבור חלל קיים צריכה להתבצע על סמך נתונים קיימים כמו למשל האם הצבעוניות במרחב מונוכרומטית או שמה דרמטית ואקלקטית".

כשבוחרים יצירת אמנות בעיצוב הבית על מה צריך להקפיד?

"יש לתת את הדעת גם לצבע הריהוט ולא פחות חשוב, לאקססוריז הקיימים החלל. כך ניתן ליצור חלל מאוזן ומרגיע שנעים לשהות בו. לעומתו, עבור חלל שבמעטפת שלו שולטת צבעוניות ניטרלית ומונוטונית, מומלץ לבחור ביצירות שיתנו זריקת צבע וישלימו את תמונת העיצוב כולה".

עד כמה לגודל היצירה משמעות בבחירתה?

"לבחירת ממדי היצירה ולקומפוזיציית התלייה תפקיד חשוב ביותר בהצלחת העיצוב: "אפשר לתלות עבודות במקצב זהה באותן פרופורציות וגדלים או לחלופין – לשחק עם גדלים, גבהים וסוג המסגרות וכך ליצור תמהיל מעניין המעיד על חשיבה יצירתית. כל עוד מעבדים את התכנית והקומפוזיציות מראש ודואגים שהמכלול יוותר מאוזן הכל אפשרי".

עיצוב אחר

לדברי מעצבת הפנים מיטל צימבר, "התפישה הקונסרבטיבית היא לתלות יצירת אמנות אחת גדולה ורוחבית מעל הספה למשל אך באותה מידה אפשר לבנות קומפוזיציה מאתגרת יותר המורכבת מאוסף של כמה יצירות קטנות בגדלים משתנים או משתי יצירות בינוניות היוצרות יחד תמונה אחת גדולה. טכניקה המכונה בעגה המקצועית דיפטיך".

עד כמה למכנה המשותף בבחירת מספר יצירות משמעות בעיצוב הבית?

"מומלץ לבחור בעבודות שיש להן מכנה משותף כלשהו. זה יכול להיות סגנון עיצוב זהה, נושא משותף, צבעוניות או חומריות. בתוך כך, סוד הקסם הוא לשמור על פרופורציות. בחלל קטן הימנעו מתליית אמנות בומבסטית בגודל או בסגנון, מכיוון שסביר שתיצור גודש וויזואלי, תקטין ותיצור תחושה עמוסה וחונקת".

"מצד שני", מוסיפה מעצבת הפנים מיטל צימבר: "הקפידו לא לתלות עבודה קטנה וחיוורת מדי שתקנה לחדר מראה דל ורנדומלי. אם בכל זאת התחברתם לתמונה שפרופורציונלית קטנה ביחס לנדרש, אל תמהרו לוותר עליה: צרפו אותה ליצירות משלימות בגדלים וניואנסים שונים וצרו מקבץ מעניין ומלא אופי על הקיר. רעיון נוסף הוא לבחור עבורה מסגרת מרשימה עם פספרטו, שתיצור אפקט משמעותי ותיתן לה מקום של כבוד במרחב".

האם נכון למשל לתלות יצירת אמנות אחת מעל פריט ריהוט ספציפי?

"תליית יצירה אחת מעל פריט ריהוט ספציפי היא דרך מצוינת לעגן את החלל, תוך מרכוז מדויק שלה, הקפדה על מרווחים בינה לבין הפריט וכן על מידות כך שהתמונה אינה תחרוג יתר על המידה מגודל האלמנט שתחתיה. כך, למשל, כשתולים תמונה מעל הספה. חשוב להתייחס לאורך הספה עצמה ולא לאורך הקיר", מסבירה צימבר ומוסיפה כי "חשוב שלא לתלות את התמונה גבוה מדי ושמרכזה יהיה בגובה עין בין 1.5 ל-1.6 מטר. בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את גובה גב הספה- אם הוא גבוה יחסית גם גובה התמונה יהיה גבוה יותר. כשתולים מקבץ רנדומלי, אפשר לשחק עם הגבהים, המיקומים והמרווחים כל עוד התמהיל כולו יראה מכוון ומוקפד". 

תמונה ראשית: באדיבות סטודיו קרמיקה. צילום יח"צ

Related Post

שולחן החג

Posted by - 24 במרץ 2021 0
ליל הסדר עשוי להיות הזדמנות מיוחדת לעצב יחד עם הילדים את הטקס המשפחתי, וכך לחזק את הערכים המשפחתיים וליצור תחושת…

זמן לצמיחה 

Posted by - 21 במרץ 2023 0
בעל עסק , החגים בפתח זה בזמן למלא אנרגיות ולהגדיל את מכירות העסק. מה עושים אחרי החג?  5 המלצות זהב לבעלי…

אבידות ומציאות 

Posted by - 15 בינואר 2023 0
מחלקת האבידות של רכבת ישראל מסכמת את שנת 2022: מעל ל-9,200 אבידות שהוחזרו; האבידה בעלת הערך הכספי הגבוה ביותר שהוחזרה:…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות