זוגיות ללא אלימות לבני נוער

5 0

המרכז לשלום המשפחה מרחיב את פעילות תוכנית "זוגיות ללא אלימות", שמיועדת לבני נוער, במטרה למנוע את התפתחות התופעה של אלימות במשפחה

המרכז לשלום המשפחה של אגף הרווחה בעיריית חדרה מפעיל תוכנית "חברות וזוגיות ללא אלימות", לצמצום ומניעה כבר מגיל נוער של תופעת האלימות במשפחה.
במרכז מסבירים כי, אלימות במשפחה היא תופעה חברתית רחבת היקף וחוצת מעמדות, המחייבת חשיבה מעמיקה על אפשרויות המערכת העירונית לצמצום התופעה. נמצא שגם בקרב צעירים הנמצאים בקשר זוגי, נראים ביטויי אלימות בזוגיות כבר בשלבי החברות, כולל אלימות מילולית, נפשית ולעתים פיזית, הפעלת לחץ, איומים והתנהגות אובססיבית. דפוסי ההתנהגות והחשיבה הללו, הקיימים כבר בגיל ההתבגרות, הם קרקע פורייה לצמיחת תופעות של אלימות ביחסים.
התוכנית "חברות וזוגיות ללא אלימות" היא תוכנית מניעה שפותחה במטרה להפחית דפוסים אלימים ופוגעניים ביחסים זוגיים, כבר משלב החברות, ולפתח יכולת לחיות בזוגיות ובקשר תוך כיבוד הדדי. התוכנית מיושמת בשיתוף פעולה של משרד העבודה והרווחה ומשרד החינוך.
מנהלת התוכנית בחדרה היא עו"ס מאיה וייסמן מוסקוביץ, ומנחי הסדנאות המתקיימות במסגרת התוכנית הן עו"ס וורקו טלה, עו"ס מלסה טסמה ועו"ס רעות שמש.
התוכנית מדברת בשפה המותאמת ומכוונת לבני נוער במטרה למנוע התנהגות אלימה בהווה ובעתיד. ההתמקדות היא בזוגיות בכללותה, החל מהשלב הנורמטיבי של אהבה והתאהבות ועד השלב של "נורות אדומות" ומצבי סיכון של אלימות בקשר.
המטרה היא שבני הנוער יפתחו מודעות לתופעת האלימות במשפחה, ויימנעו ממצבי התנהגות אלימים בזוגיות, ילמדו על ההבדל בין זוגיות מיטיבה לזוגיות פוגענית ויזהו מצבי סיכון בקשר.
התוכנית החלה לפעול לפני כעשור בבית ספר אחד, וכיום פועלת בשלושה בתי ספר בעיר בשיתוף עם פרויקט "עיר ללא אלימות" וכן הורחבה גם ל"בית קרן" בית חם לנערות.
הסדנאות מועברות על-ידי מנחים מטעם המרכז לשלום המשפחה שהינם עובדים סוציאליים מומחים בתחום. היא מועברת לבני הנוער בכיתות י"א בשיתוף פעולה מלא עם המחנכות והיועצות.
הסדנה כוללת עשרה מפגשים המועברים בקבוצות קטנות תוך ישיבה במעגל במטרה לאפשר שיח אינטימי ומעמיק. המפגשים מתנהלים כדיאלוג ושיחה פתוחה של המנחה עם בני הנוער, כדי לאפשר לתלמידים להביע את דעותיהם ומחשבותיהם באופן חופשי.
במפגשים משולבים אמצעי הפעלה והמחשה רבים המדברים בשפתם של בני הנוער כדי ליצור עניין ושיתוף פעולה, כגון הקרנת סרט, קטעים מתוכניות טלוויזיה, וכן תיאורי מקרים של מצבים שונים בזוגיות והמחשת סימולציות על זוגיות ודרכי תקשורת.
בני הנוער המשתתפים בסדנה מאד מעורבים ומתעניינים, חלקם נמצאים ביחסים זוגיים ומשתפים בתכנים מהזוגיות שלהם. משנה לשנה מזהים במרכז היענות גדולה יותר של בני הנוער להשתתף בתוכנית ולהגיע למפגשים. בנוסף, ניכר שהתכנים רלוונטיים ומשמעותיים לבני הנוער, ומעלים את המודעות לבעיית האלימות במשפחה וכן מעודדים פניות לייעוץ, התלבטות וטיפול.
המרכז לשלום המשפחה לומד משנה לשנה כיצד לשפר ולמקסם את יעילות התהליך ואת העדכניות שלו, בעיקר באמצעות המשוב של בני הנוער. כעת הכוונה להרחיב את הפעילות לבתי ספר נוספים, ולקיים סדנאות גם למורי התלמידים, וכן לבני נוער אחרים במרכזי הפנאי ובמוקדים קהילתיים אחרים.

Related Post

תגבור אכיפה במרכז העיר

Posted by - 30 ביוני 2019 0
 השיטור העירוני יתגבר את האכיפה, בדגש על מרכז העיר, במטרה למנוע עומסי תנועה. השיטור העירוני חדרה יבצע אכיפה מוגברת במרכז…

חודשה פעילות משמר השכונה בפאר

Posted by - 16 ביולי 2020 0
לאחר הפוגה בפעילות בגלל הקורונה, חודשה הפעילות המתבצעת בהובלת תושבי השכונה, בשיתוף העירייה, המשטרה והרשות לביטחון קהילתי לאחר הפוגה בגלל…

שבחים על יישום הדרך חדשה 

Posted by - 12 במאי 2019 0
בישיבת הוועדה הרשותית של תוכנית הממשלתית "הדרך החדשה", לשילוב מיטבי של יוצאי אתיופיה, זכתה חדרה לשבחים על היישום העירוני של…

פארק הכרישים בחדרה

Posted by - 2 בדצמבר 2018 0
עיריית חדרה פועלת להסדרת פארק נחל חדרה כמרכז צלילה ותצפית עבור אלפי המבקרים המגיעים לפארק כדי לצפות בלהקות כרישים בשפך…

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלי נגישות